imieniny: Eustachego, Mariki, Mirelli
W dniach 24 – 30 marca dziesięcioro uczniów Szkoły Podstawowej w Długiem pod opieką nauczycieli gościło w szkole partnerskiej w Vila – rodona. Jest to malowniczo położone miasteczko, znajdując się na terenie prowincji Tarragona w Katalonii. W spotkaniu uczestniczyli także uczniowie oraz nauczyciele z Włoch i ze Słowacji. Była to kolejna, już trzecia, wizyta partnerska w ramach programu Erasmus +, pt. „Once Upon A Time… European Children All Together” („Dawno, dawno temu… europejskie dzieci razem”). Dotyczy on popularnych baśni i legend, za pomocą których są rozwijane umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem przez uczniów. Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa w Długiem, a międzynarodowym koordynatorem Pani Gabriela Strzelczyk.
Głównym celem spotkania była realizacja szeregu działań wynikających z planu projektu, dlatego czas płynął szybko, bo wszyscy wytrwale pracowali. Pierwszy i ostatni dzień przeznaczone były na przyjazd, zakwaterowanie i podróż powrotną. Uczniowie partnerskich szkół mieszkali w domach swoich katalońskich kolegów. Zostali przyjęci bardzo gościnnie, z wielką życzliwością i radością. Musieli jednak pokonywać barierę językową, z czym doskonale sobie poradzili. Poznawali egzotyczne potrawy, obyczaje, zrozumieli, że tak wiele łączy Europejczyków, a różnice kulturowe stanowią nas ubogacają.
Pierwszym wspólnie spędzonym dniem był poniedziałek. Uczniowie w Vila – rodona serdecznie nas powitali przy swojej szkole. Mieniło się od barw czterech krajów partnerskich. Były uściski, brawa i wielka radość. Wkrótce potem wyruszyliśmy, aby poznać najbliższą okolicę. Dzieci i nauczyciele zostali podzieleni na sześć zespołów. Przewodnikami byli uczniowie katalońskiej szkoły. Korzystając z mapy i instrukcji, wędrowaliśmy ulicami miasteczka. W różnych ciekawych miejscach uczniowie słuchali wyjaśnień swoich katalońskich kolegów i odpowiadali na pytania. Był to rodzaj gry terenowej. Wszyscy świetnie się bawili i zdobyli wiele ciekawych informacji o miasteczku, w którym mieli spędzić kolejnych kilka dni.
Po zadaniu wymagającym takiej aktywności odpoczywaliśmy, oglądając przedstawienie pt. „Mały Książę”. Wystąpili w nim chyba wszyscy uczniowie szkoły w Vila – rodona. Miłym zaskoczeniem było wyeksponowanie cytatu: „Najważniejsze widzi się tyko sercem” zapisanego w czterech językach oraz symboliczne róże, którymi obdarowali nas gospodarze, z komentarzem, że w Katalonii obdarowuje się różami tych, których się kocha.
Po południu gościliśmy w ratuszu. Była to wizyta oficjalna, ale również dało się wyczuć serdeczność gospodarzy i ich radość z naszego przyjazdu. Burmistrz Vila – rodona wyraził swoje uznanie dla nauczycieli realizujących projekt, podkreślił, że to bardzo ambitne i wymagające intensywnej pracy przedsięwzięcie. Wyraził również swoją wdzięczność, docenił trud pedagogów i zauważył efekty ich pracy. Wszyscy otrzymali symboliczne upominki oraz zostali zaproszeni na smaczny poczęstunek. Wieczór był przeznaczony na spotkania integracyjne uczniów z katalońskimi rodzinami.
Kolejny dzień, wtorek, upłynął nam bardzo aktywnie. Zorganizowano dla nas całodniową wycieczkę do stolicy Katalonii – Barcelony. Poznaliśmy najpiękniejsze zakątki tego miasta i legendy z nimi związane. Na początku podziwialiśmy monumentalną świątynię Sagrada Familia. Jest to secesyjny kościół uważany za najsłynniejsze dzieło słynnego architekta Antoniego Gaudiego. Budowę tej świątyni rozpoczęto w 1882 roku i wciąż trwa. Zakończenie planowane jest w roku 2026, w którym przypada setna rocznica śmierci jej głównego architekta Gaudiego. Po zwiedzaniu tej niezwykłej budowli wyruszyliśmy na spacer najbardziej znaczącymi ulicami Barcelony: Passeig de Gracia i Rambles, podziwiając wiele pięknych zabytków. Dotarliśmy także na Plac Kataloński, który znajduje się w centrum Barcelony. Jest to punkt zbiegu najważniejszych ulic i pasaży miasta, ale również ważny węzeł metra. Na placu znajduje się kilka ciekawych rzeźb, między innymi pomnik „Catalunya a Francesc Macià”. Dotarliśmy również do Boqueria Market. To wielki bazar miejski położony przy ulicy La Rambla w Barcelonie, niedaleko Gran Teatre del Liceu – opery barcelońskiej. Pierwsza wzmianka na temat tego miejsca pochodzi z XIII wieku. Obecnie jest to nie tylko największe miejsce handlowe, ale i jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Barcelony.
Następny dzień rozpoczął się zajęciami w szkole. W środę realizowaliśmy kolejne zadania projektowe. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy robocze. Pracowali z tekstem baśni, układali całość z fragmentów, czytali z podziałem na role i wykonywali ilustracje do tekstu lub jego fragmentu. Poznali legendę o św. Jerzym i kolorowali pobudzające kreatywność Mandale. Następnie oglądaliśmy prezentacje przygotowane przez szkoły w Katalonii i na Słowacji. Każdy kraj miał za zadanie przygotować jedną baśń lub legendę wybraną metodą. Prezentacje były różnorodne i ciekawe.
Po południu udaliśmy się na wycieczkę do Santes Creus. Jest to niewielka miejscowość znajdująca się w sąsiedztwie Vila – rodona. Uczestniczyliśmy w warsztatach historycznych dotyczących średniowiecza. Uczniowie poznali historię cysterskiego klasztoru, wybudowanego w XII wieku. Wysłuchali ciekawostek dotyczących reguły życia zakonnego, podziwiali sztukę średniowieczną – styl romański. Usłyszeli też legendy związane z tym miejscem. Świątynia została wybrana przez wielkich szlachciców i średniowiecznych monarchów jako miejsce wiecznego odpoczynku. Tu spoczywa również patron szkoły katalońskiej Bernardo Tolra.
W czwartek znów ruszyliśmy tropem regionalnych legend i odwiedziliśmy miejsca z nimi związane. Najpierw zwiedzaliśmy Tarragonę – miasteczko położone nad Morzem Śródziemnym. Znajduje się tu port morski. Główną atrakcją turystyczną miasta jest jednak kompleks archeologiczny. Początki miasta sięgają głębokiej starożytności, toteż słynie ono przede wszystkim z zabytków okresu rzymskiego. Uczniowie mieli okazje zobaczyć resztki starożytnych murów miejskich, amfiteatru, a także rzymski akwedukt El Pont del Diable, czyli Most Diabła. Wiąże się z nim ciekawa legenda. Według niej wodociąg miał powstać w ciągu jednej nocy i był dziełem diabła. W rzeczywistości akwedukt powstał on blisko 2 tysiące lat temu, w czasach panowania cezara Oktawiana Augusta. Wówczas budowla ta mierzyła blisko 25 kilometrów i odpowiadała za dostarczanie wody do Tarraco. Do czasów obecnych z tej niegdyś imponującej budowli zachował się jedynie składający się z 125 łuków 800 metrowy odcinek.
Zebrane w Tarragonie zabytki z czasów rzymskich stały się przyczyną wpisania miasta w 2000 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Kolejnym ciekawym miejscem okazała się miejscowość Montblanc. Na terenie miasta znajdują się obiekty, które są częścią pozycji Sztuka naskalna basenu Morza Śródziemnego na Półwyspie Iberyjskim z Listy światowego dziedzictwa UNESCO. Montblanc znajduje się niedaleko Morza Śródziemnego oraz Gór Prades. Miasteczko otacza XV-wieczny mur z siedemnastoma basztami. Tu mieliśmy okazję poznać dziedzictwo średniowiecza. Według legendy w bramie Montblanc św. Jerzy miał zabić smoka. Uratował w ten sposób życie księżniczki oraz uwolnił miasto od groźnego potwora. W miejscu, gdzie wsiąkła krew smoka, wyrosła róża. Od tej pory 23 kwietnia, dzień św. Jerzego, przez Katalończyków jest uważany za Dzień Zakochanych i mężczyźni obdarowują kobiety różami.
Ostatni dzień wizyty partnerskiej, piątek, rozpoczął się pracowicie. Uczniowie kolejny raz pracowali podzieleni na zespoły i wykonywali szereg ćwiczeń kształcących czytanie i czytanie ze zrozumieniem. Tym razem zajęli się znanymi baśniami, jak „Muzykanci z Bremy”, czy też „Trzy małe świnki”. Wykorzystując tekst oraz ilustracje przygotowywali improwizowane scenki, czytali z podziałem na role. W tym czasie nauczyciele z krajów partnerskich podsumowali dotychczasowe działania i zaplanowali zadania na kolejne miesiące. Omówiono także szczegóły dotyczące ostatniej wizyty partnerskiej, której gospodarzem będzie nasza szkoła. Ostatnim etapem realizacji działań projektowych były prezentacje legend i baśni przez młodzież z Włoch i Polski. Uczniowie naszej szkoły w ciekawy sposób przedstawili legendę „O smoku wawelskim”. Ich prezentacja wzbudziła duże zaciekawienie słuchaczy.
Po pracowitym przedpołudniu mieliśmy okazję zwiedzić miejscową faktorię. Uczniowie poznali najważniejsze etapy produkcji regionalnego wina i oliwy. Wieczorem zorganizowano pożegnalną dyskotekę. Potem uczestnicy otrzymali certyfikaty pobytu i wrócili do goszczących ich rodzin. Organizatorzy przygotowali jednak dla wszystkich jeszcze jedną atrakcję. Obejrzeliśmy niezwykły pokaz. Castells, czyli „wieże z ludzi” to symbol Katalonii. Tradycja budowania wież z ludzi ma blisko dwieście lat i wywodzi się z religijnych tańców "balls dels Valencians", znanych już w XV wieku. Tworzenie wież zostało docenione przez UNESCO i dołączyło do grona Arcydzieł Ustnych i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości.
Trudno było się rozstać, pojawiły się łzy wzruszenia. Pozostaną miłe wspomnienia, nowe znajomości, przyjaźnie. Mamy nadzieję, że ten wyjątkowy wyjazd na długo pozostanie w pamięci naszych uczniów i przyniesie długotrwałe efekty.
Gabriela Strzelczyk